سکوت برند و نکات مهم برند سازی
شاید سکوت برند را بارها از رسانه ها و یا سایت های اینترنتی شنیده اید ولی معنای آن را بطور دقیق نمی دانید در این مقاله معنی دقیق سکوت برند را بیان می کنیم.
در ابتدا می خواهیم به معرفی برند بپردازیم که اصلا برند به چه معناست و دارای چه ویژگی هایی می باشد. برند یا نام تجاری، لوگو و نشانه ای است که به معرفی محصولات می پردازد و در واقع هویتی است که محصولات را از یکدیگر متمایز می کند.
ایجاد برند باعث می شود که کسب و کار رونق بیشتری پیدا نماید. برای اینکه بتوانیم برند خوبی داشته باشیم باید دارای خصوصیات زیر باشد:
برند سازی
-ساده باشد تا تبلیغ و شناسایی آن به راحتی انجام گیرد.
-جذاب و شفاف باشد.
-طبق قوانین جمهوری اسلامی و قابل ثبت باشد.
-اقتصادی و قابل رونق باشد.
-نو و جدید باشد.
-تقلیدی نباشد.
-کوتاه و دارای تلفظ آسان باشد.
-نام برند باید هنگامی که آن را می شنویم به اندازی کافی لذت بخش باشد و مخاطب را جذب کند.
برند ها را بطور کلی می توانیم به ۴ بخش تقسیم بندی نماییم که در ذیل به معرفی آن می پردازیم:
-برند شرکتی: زمانی که یک شرکت، محصولات بسیاری تولید کند و نام برند را با شرکت یکی بگذارد، برند شرکتی نامیده می شود.
-برند فامیلی: برند فامیلی به برندی گفته می شود که مختص به محصولات خاصی می باشد.
-برند انفرادی: برند انفرادی به برندی گفته می شود که شرکت برای هر یک از محصولات، برند جداگانه ای را تعیین می کند.
-ترکیبی از همه: محصولات با یک مشخصه و ترکیب خاصی ارائه می شود ولی هر کدام مختص به شرکت های متفاوتی است.
اخذ برند باعث می شود که وفاداری مشتریان نسبت به محصولات افزایش یابد. افرادی که محصولات را با رضایت استفاده می کنند، آن محصول را به دوستان و آشنایان خود معرفی می کنند و شرکت با افزایش تولید محصول رو به رو خواهند شد سپس شرکت برای تداوم وفاداری و جذب مشتریان بیشتر، کیفیت محصولات را افزایش می دهد این امر باعث رقابت بین رقیبان خود شده است.
وفاداری مشتریان به برند را می توان با مشاهده عناوین زیر تشخیص داد:
توصیه برند به دیگران، تعهد داشتن به برند، تمایل به پرداخت مبلغ بیشتری برای یک برند نسبت به دیگر برندها.
وفاداری مشتریان به برند دارای اهمیت ذیل است:
-وقتی وفاداری برند افزایش یابد مقدار هزینه برای خرید محصول، مد نظر مشتریان نمی باشد به این دلیل که در آن برند ارزش های بخصوصی را مشاهده نموده است که در دیگر برندها وجود ندارد.
-وفاداری به برند باعث فروش بیشتر محصولات شرکت می شود.
-وفاداری مشتریان باعث می شود که مشتریان این برند را دنبال نمایند.
شرکت برای اعتمادسازی برند باید عوامل زیر را انجام دهند. البته یکی از اهداف برندینگ ایجاد اعتماد سازی می باشد.
-در ابتدا شروع کار شرکت باید به تعهدات خود وفادار باشد.
-باید دارای یک وب سایت حرفه ای باشد.
-قرار دادن عکس از شرکت در کارت تجارت
-هدف مهم باید مشتریان باشد.
-داشتن یک ایمیل حرفه ای برای شرکت
-دریافت لینک از سایت های معروف
-طراحی کارت ویزیت
بعد از تعریف برند و عوامل برند می توانیم به تعریف سکوت برند بپردازیم. همانطور که در بالا بیان کردیم برای به دست آوردن وفاداری مشتری باید کیفیت محصولات را افزایش دهند بنابراین وارد رقابت با شرکت های دیگر می شود به همین دلیل برخی از برند ها سکوت می کنند. بطور کلی سکوت برند زمانی اتفاق می افتد که یک برند فعالیت خود را متوقف کرده تا به بررسی فعالیت رقبا خود بپردازد در نتیجه زمانی که جایگاه برند رقبا در بازار مشخص شد این برند در نقاط دیگر بازار به رقابت با رقبای خود می پردازد برای اینکه بهتر متوجه شوید سکوت برند را با یک مثال بیان می کنیم، رقابت بین کوکاکولا و پپسی در یک بازه ی زمانی اینگونه بود که کوکاکولا مدتی سکوت نمود تا به بازار پپسی در شیکاگو نفوذ نماید و با پرداخت پورسانت به کارکنان و پایین آوردن قیمت، جایگاه پپسی را از آن خود نمود.
زمانی که شرکت در این ۴ عوامل قرار بگیرد سکوت می کند. این شرایط عبارت است از:
-برندسازی: برندسازی و یا برندینگ مفهومی بالاتر از نام و لوگو شرکت را دارد و بطور کلی برندینگ را باید اینگونه تعریف کنیم، دادن وعده در خصوص یک برند و سپس ارائه تعهد انجام کار می باشد.
-جوان سازی: برای شرکت هایی است که از کسب و کار آن ها عمری گذشته است و در بازار رقابتی قدم های اولیه برای تولید، فروش و بازاریابی را طی می نمایند که شرکت ها در این راه موفق و یا نا موفق می شوند.
-دوباره زنده کردن: با توجه به تغییرات در برند می توانند دوباره برند را زنده کنند.
-پوزیسون برند را تغییر دادن
بنابراین بسیاری از برند ها در یک بازه ی زمانی از همه جا غیب می شوند و با قدرت فراوانی که در این بازه زمانی به دست آورده اند وارد بازار کار می شود و جای رقیب خود را تصرف می کنند و باعث ورود سرمایه زیاد به شرکت می شوند این امر یک استراژدی قوی است که توسط افراد توانمند، با سابقه و با هوش بالا انجام می شود.